07 september 2009

Hymn till EU eller glädjen? - Ode an die Freude

Beethoven levde för länge sedan, och man kan ju undra vad han hade tyckt om debatter om upphovsrätt. Jag blev väldigt störd när det bestämdes att EU skulle ha Ode an die Freude ur 9:e symfonin till EU-hymn. Det är ett av de klassiska verken som jag verkligen älskar, så varför, varför skulle det bli en EU-hymn. Vad är förresten en EU-hymn? Nu tror jag inte att den har blivit så sönderspelad som man kunde ha befarat. Men varför inte ge uppdraget åt en modern tongivare, skapa en EU-hymn! Nä, ta en gammal Beethoven och tryck in som hyllning åt vårt postmoderna Europaprojekt.

Men nu vill jag spela Ode an die Freude för att vi har haft en så underbar helg, jag är fylld med glädje och kärlek och då måste jag spela kärleksfull musik. Det är ju ganska långt. Men å andra sidan har jag inte skrivit på flera dagar.



http://www.youtube.com/watch?v=O2AEaQJuKDY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar