01 april 2010

Tre kvinnor - Hon har ett sätt

Det är den första april idag.
Inget aprilskämt. Det är inte jag som har skrivit om tre kvinnor.
Men jag minns en tid när det här var mitt liv. Nu är vi alla äldre. Jakob Hellman också.

Jag vet att det finns tre kvinnor
som bor i ett kollektiv,
och alla är oberoende
och lever ett eget liv.
Dom fördelar det som ska göras
i samstämmig demokrati,
dom odlar biodynamiskt
och hushållar med energi.
Dom har inga egna barn,
för det behöver man inte få -
men dom har diskuterat att
adoptera möjligtvis två.
Tre harmoniska vuxna kvinnor
som lever ihop med varann,
i stället för att bo i kärnfamilj
i ett äktenskap med en man.
Men dom har helt vanliga känslor
dom träffar män när dom vill,
ibland kommer t.ex. en på besök,
en som bor strax intill.
Jag förstod på ett tidigt stadium
att den här samlevnadsformen var fin,
jag var bara fem år när jag läste om
tant Brun, tant Grön och tant Gredelin.


Till feminismen, solkigt och kärleksfullt av Finn Zetterholm

2 kommentarer:

  1. Du verkar ha ett stort sinne för musik!! Spelar du något instrument själv? /A

    SvaraRadera
  2. Tack A!
    Jag blev väldigt glad för din kommentar! Min allra första faktiskt. Svar på din fråga kommer...

    SvaraRadera