11 februari 2010

20 år i frihet - The Long And Winding Road

Idag för exakt 20 år sedan frigavs Nelson Mandela. Jag ryser när jag tänker på att han fortfarande lever. Han var så spröd, så bräcklig mitt i sin oerhörda styrka.

Fem år tidigare var det svensk rock mot apartheid, en stödgala för ANC. Väldigt 80-tal med stödgalor.
Men bra musik. Bra artister.

Kanske har ANC inte levt upp till de förväntningar jag hade och kanske har Sydafrika inte kunnat ta tillvara på alla möjligheter.

Jag hade nästan glömt bort apartheid. Ett så absurt system. Visst finns det orättvisor ännu, stora orättvisor.
Men inte systematisk apartheid.

Jag är glad att jag köpte skivan.
Ett litet, litet strå till stacken i kampen mot apartheid.

Och Nelson Mandela lever. Han lever faktiskt! 20 år i frihet.
Hurra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar