15 juni 2010

Budskap - Sunday Bloody Sunday

Jag har skrivit det förut. Men det tål att upprepas.
Världen är bättre idag än när jag växte upp.
Även om man inte tror det när man hör och ser vad som händer runt omkring oss.

Man ska inte slå sig till ro. Aldrig!

Men att låta sig slås ner, och ge upp, kan aldrig leda till något. Man måste kämpa. Och för att kämpa, för att fortsätta orka, så måste man få kraft. Och kraft får man av gemenskap.
Så viktigt det är med musik.
Med ett budskap som når ut.

Det är 38 år sedan engelsk militär sköt ihjäl 13 människor på Nordirland. En konflikt som jag inte förstod då. Och inte nu heller.
Men jag förstår vad det är att döda.
Att döda människor som bara utövar sin rätt att säga sin mening.

How long must we song this song?

Kanske inte så mycket längre.
Idag bad Storbritannien om ursäkt för vad som hände.

Det är ett steg.
Ytterligare ett steg mot en bättre värld.

Musik har alltid har enat människor. I kamp, ja, det är lätt att förstå.

Men vi finns också, vi som sitter i vårt rum och spanar ut. Vilken tur att det finns musik med ett budskap.
Utan U2 hade jag aldrig förstått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar